lørdag den 16. juni 2012

Nye bøger - nye glæder. Bogmærker 3

Fra min kasse med bogmærker fundet i bøger som har været igennem antikvariatet, har jeg udvalgt et par gamle boghandlerreklamer. Den første er udgivet af Dansk Bogtjeneste, Boghandlernes Fællespropaganda i efteråret 1957. Den indeholder en liste på 337 skønlitterære bogtitler og nogle gode slogans, foreksempel; "Børn og bøger hører sammen" og "Det blir et læseår i år". Det første er jeg nu ikke rigtig tryg ved, jeg bliver altid lidt nervøs hvis der kommer børn ind i bogstalden.
Den næste er et lille hefte fra Politikens Forlag, med "100 populære håndbøger & 17 kort" udgivet 1955-56.
På sidste billede er et lånekort fra Svendborg by og amts bibliotek, udstedt til Hr. Skoleelev Kurt Rasmussen. Kortet er stemplet 1962-1963-1964 og er ikke særlig slidt, så Hr. Rasmussen har vist ikke været nogen flittig låner.
Næste er et traditionelt bogmærke, med en forfatter biografi. Det er en type bogmærker som Lademann fremstillede til deres serier af klassiske fortællinger. Denne er i serien Humor fra hele verden. Når jeg finder bogmærkerne i bogen hvor de hører til oprindeligt, så får de selvfølgelig lov til at blive liggende.
Det sidste bogmærke er helt nyt. Det er udgivet af PAF. Provinsantikvarboghandlerforeningen, i anledningen af Antikvarisk Bogfest 2012 og følger i med alle bogpakker fra Skrold Antikvariat så længe lager haves. Og selvfølgelig også fra mine kollegaer vil jeg tro. Bogmærket giver 50% rabat på entréen til Bogfesten (Som kun koster 20 kr).




Ingen kommentarer:

Send en kommentar