lørdag den 6. august 2011

Tre romaner om anden verdenskrig

I dette mit første blogindlæg vil jeg omtale tre anden verdenskrigs romaner og komme med to anbefalinger og en advarsel.


Af militær nødvendighed af Gwyn Griffin. En gammel fransk fragtdamper, med blandet allieret besætning, bliver sænket af en tysk ubåd. Efterfølgende bliver vragresterne samt redningsfartøjer beskudt med maskingevær og forsøgt ødelagt med håndgranater og vædring. Denne handling forringer selvsagt overlevelseschancerne for det dusin skibsbrudne som befinder sig i vandet og allerede har søgt tilflugt på vragresterne, en del bliver dræbt eller såret ved angrebet.
Den Tyske ubådskaptajn begrunder denne grusomme og uhyrlige handling med militær nødvendighed. For at undgå at allierede fly, som patruljere tæt i området, opdager sænkningen, er det nødvendigt af sprede og ødelægge vragresterne. Hvis de allierede fly opdager at der har været en tysk ubåd i området, vil det næsten helt sikkert medføre at ubåden bliver opdaget og sænket.
Trods beskydningen overlever en god håndfuld sømænd, om end flere er hårdt sårede, kun to er næsten uskadte, og får sig reddet ombord i en af redningsbådene som stadig kan flyde. Fortællingen følger sideløbende ubåden og redningsbåden. Ombord på redningsbåden dør sømændene en efter en indtil der til sidst kun er en enkelt tilbage, som efter 33 dage bliver reddet af et argentinsk skib. Ubådens togt fortsætter rundt om Afrika indtil den bliver opdaget og slemt beskadiget må overgive sig.
Forfatteren beskriver bogen igennem de tyske søfolk og officere som ganske almindelige og sympatiske. Kaptajnen havde ikke andet valg end at ødelægge vragresterne hvis han ville redde sit fartøj og fortsætte togtet. At det medførte at han måtte skyde på forsvarsløse skibsbrudne, var kun beklageligt. Det skinner klart igennem under beretningen om retsagen og dommen at forfatteren finder afgørenlsen uretfærdig og forkert.
Jeg ved ikke om bogen beskriver en virkelig hændelse, det bliver ikke oplyst. Jeg er ikke i tvivl om af tiltalen og dommen for krigsforbrydelser er rigtig og retfærdig. Det kan aldrig være rigtigt at angribe forsvarsløse skibsbrudne og ødelægge redningsbåde og dermed fratage dem enhver mulighed for overlevelse. At det forringer ubådens chancer for at komme vidre på togtet er ingen gyldig undskyldning, den har stadig sin chance for at klare sig. Skulle det gælde, ville det svare til at man på landjorden ikke tog krigsfanger, fordi det ville forsinke eller ødelægge fremrykningen.
Bogen er velskrevet og spændende, men til sidst i bogen blev jeg noget irriteret over atter at få fortalt hvor uskyldige de to tyske officerer var og hvor uretfærdigt sagen var. Men en bog jeg vil anbefale at læse.


Kridtstregen af Erik Aalbæk Jensen. Nytårsnat 1944/45 flygter to Frikorpsdanmarkfolk fra deres kasserne på Sjælland. Det er to veteraner som har kæmpet på østfronten og været med fra starten af frikorpset og været med på tilbagetoger fra Sovjetunionen. Nu er de krigstrætte og har indset at krigen ikke kan vindes af tyskerne. De flygter mod Vendsyssel, som er deres hjemegn. Det er en vanskelig og farefuld færd men der er mange som gerne hjælper dem om end de tror at de er modstandsfolk på flugt. Et stykke af vejen bliver de endda hjulpet at nogle modstandsfolk og det viser sig at være skæbnesvangert. Bogen er hverken fordømmende eller undskyldende. Det er to unge mænd som er opvokset i et nazistisk miljø, med nazistisk familie og naboer. Det har valgt deres vej med åbne øjne og troet på at de kæmpede mod bolsjevikkerne og at den danske regering havde opfordret dertil. Det er en spændende og tankevækkende bog som jeg stærkt kan anbefale.

Punkt 22 af Joseph Heller. Det er meget sjældent at jeg ikke læser en bog færdig, men med denne stoppede jeg ved side 70. ”Handlingen” foregår vistnok på en amerikansk luftbases infirmeri i Italien. Bogen er vist satirisk, men så absurd overdrevet at hvis bare en flig var sandhed, ville Aksemagterne have vundet krigen. Den vil jeg godt advare imod.



5 kommentarer:

  1. Velkommen til dansk bogbloggeri!

    Og jeg napper lige æren af at være din første faste læser!

    SvarSlet
  2. Tak skal du have Michael. Det glæder mig én fast læser :)

    SvarSlet
  3. Så er jeg nummer 2. Velkommen! Glæder mig til at læse din blog :-)

    SvarSlet
  4. Mange tak for velkomsten Linse :)

    SvarSlet
  5. Hej, jeg hedder "Warren Chandler" Jeg er fra Tyskland. Mit liv er blevet fyldt med smerter og bitterhed, da intet ser ud til at fungere for mig, og hver gang noget godt er ved at komme min vej, er der altid en eller to forhindringer, og alle, jeg havde bedt om hjælp, svigtede mig. Mit liv har været sådan her i over 15 år, og jeg blev forladt af alle. Min kone forlod mig på grund af min manglende evne til at give hendes behov og tage sig af vores to børn, da jeg ikke havde noget arbejde. Jeg gav op på alt og besluttede at afslutte det hele ved at begå selvmord, da jeg har forsøgt mit bedste for at sikre alt er rigtigt, men al indsats var forgæves og abortiv.


    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig til denne vidunderlige, store stavekaster, der til sidst hjalp mig ud ... Jeg har aldrig været en fan af ting som dette, men besluttede bare at forsøge modvilligt, fordi jeg var desperat og efterladt uden valg ... Han gjorde specielle bønner og brugte rødder og urter ...

    Inden for to dage blev jeg kaldt af et byggefirma, som jeg har indsendt en jobansøgning for mere end fem måneder siden, og jeg blev informeret om, at jeg har fået jobbet og skulle genoptage arbejdet med øjeblikkelig virkning. Jeg fik et hus og en bil af firmaet. Ting begyndte at arbejde for mig igen, og alle, der forlod mig, undskyldte for altid at give op på mig. Min kone ringede til mig og var ked af det følelsesmæssige traume, hun havde forårsaget mig, hun flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie.

    Jeg har introduceret ham for mange par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg tror på en person der har brug for hans hjælp. For øjeblikkelig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +7 (926) 512-8701.

    SvarSlet